
Prowadząca: dr Renata Leśniakiewicz-Drzymała, Typ zajęć: konwersatorium, Forma zaliczenia: egzamin, Ilość ECTS: 3
W trakcie kursu studenci poznają religię Skandynawii epoki wikingów (ok. 793-1066) poprzez kontakt z różnymi typami źródeł, m.in. Eddą poetycką, Eddą prozaiczną, sagami islandzkimi, materiałem ikonograficznym i archeologicznym. Przedstawione zostaną źródła wiedzy o mitach wikingów, ich treść i interpretacja oraz osoby najważniejszych bogów, a także sprawy związane z kultem i magią. Choć główny nacisk położony będzie na okres sprzed przyjęcia chrześcijaństwa, w trakcie kursu poruszone zostaną również kwestie związane z recepcją nowej wiary i światopoglądową zmianą, a także wykorzystanie wątków zapożyczonych z mitologii skandynawskiej we współczesnej kulturze popularnej.
Dr Renata Leśniakiewicz-Drzymała – mediewistka specjalizująca się w szeroko pojętej kulturze wikingów i Anglosasów ze szczególnym uwzględnieniem relacji między dawnymi wierzeniami a chrześcijaństwem, badaczka twórczości J.R.R. Tolkiena, tłumaczka sag staroislandzkich. Autorka książki „Mitologia Północy a chrześcijaństwo” (Kraków 2020), członkini zespołu badawczego odpowiedzialnego za polski przekład „Heimskringli” Snorriego Sturlusona w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Załącznik nr 4 do zarządzenia nr 118 Rektora UJ z 19 grudnia 2016 r.
Sylabus modułu zajęć na studiach wyższych
|
Wydział Filozoficzny |
|
Instytut Religioznawstwa |
Nazwa modułu |
Religia wikingów |
|
|
|
|
|
Cele: C1: Nabycie przez studenta wiedzy na temat religii przedchrześcijańskiej Skandynawii C2: Nabycie przez studenta umiejętności umieszczania różnych typów źródeł (pisanych, ikonograficznych, archeologicznych) w kontekście historycznym i ich samodzielnej analizy C3: Nabycie przez studenta umiejętności krytycznego rozumienia tekstów naukowych, przedstawiania głównych tez autora i śledzenia logiki argumentacji |
Efekty kształcenia dla modułu |
Efekty kształcenia w zakresie Wiedzy: W1: Student zna historyczne tło ekspansji wikingów i ich kulturę (REL_K2_W01) W2: Student zna literaturę źródłową dotyczącą religii wikingów (REL_K2_W02, REL_K2_W04, REL_K2_W07) W3: Student zna strukturę mitycznego świata, rozumie pojęcie cykliczności czasu mitycznego (REL_K2_W02, REL_K2_W05) W4: Student zna główne bóstwa skandynawskiego panteonu, kalendarz sakralny, rytuały i obrzędy (REL_K2_W02) Umiejętności: U1: Student potrafi krytycznie ocenić jakość tekstu naukowego (REL_K2_U01, REL_K2_U03) U2: Student potrafi ocenić kontekst historyczny tekstu źródłowego i dokonać jego samodzielnej analizy (REL_K2_U01, REL_K2_U05) Kompetencji społecznych: K1: Student rozumie znaczenie dziedzictwa religijnego wikingów (REL_K2_K01, REL_K2_K02) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
modułu i/lub osoby/osób
|
Prowadząca: Renata Leśniakiewicz-Drzymała |
Imię i nazwisko osoby/osób
|
|
|
|
|
|
Wymagania wstępne i dodatkowe |
brak
|
i studentów, gdy w danym |
Konwersatorium – 30h |
|
3.0 |
|
Udział w zajęciach: konwerstatorium – 30 h Praca własna studenta: · przygotowanie do zajęć - 30 h · przygotowanie do egzaminu – 30 h
90 h = 3 pkt. ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne |
Wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza tekstów |
|
|
i warunki zaliczenia |
Formy zaliczenia: 1) praca pisemna - analiza tekstu źródłowego – 50 % 2) egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmujący treść podręczników obowiązkowych oraz literaturę zadaną na konwersatorium – 50%
Warunki zaliczenia: Czynny udział w zajęciach, pozytywne zaliczenie pracy pisemnej oraz egzaminu
|
|
|
i uzupełniającej obowiązującej do zaliczenia danego modułu |
Literatura podstawowa: Edda poetycka, tłum. A.Załuska-Strömberg, Wrocław 1987. L.P. Słupecki, Mitologia skandynawska w epoce wikingów, Kraków 2003.
Literatura uzupełniająca:
Snorri Sturluson, Heimskringla, red. A. Waśko, J. Morawiec, Kraków 2021.
|